'Soms moeten leerlingen zelfs uit school gezet worden'

“Kenmerkend voor onze school is dat leerlingen zich snel thuis en vertrouwd voelen”, stelt Peggy Avis, docent beeldende vorming. “Er heerst hier een ‘ons-kent-ons-cultuur’. Binnen twee weken word je als nieuwe leerling al herkend én erkend. Daar ben ik wel trots op. Onderscheid tussen boven- of onderbouw bestaat eigenlijk niet op Mavo aan Zee.”

Collega Sjors Steltenpool, sportdocent, vult aan: “Als leerling wil je een plek waar je je veilig voelt. Wel met regels, maar waar positiviteit de basis vormt. Daar hebben we met z’n allen op Mavo aan Zee goed invulling aan weten te geven. Wij willen er zijn om leerlingen vier mooie jaren te bieden en hen te begeleiden bij het behalen van hun diploma.” Die sfeer wordt vooral bepaald door de mensen die er werken. Avis: “Neem onze conciërge. Een knuffelbeer. Ziet en hoort veel. Durft kinderen aan te spreken, maar wel op een manier waarop een leerling zich prettig blijft voelen.” 

Net als de kinderen dagelijks ervaren, behoren ook ouders tot het geheel van Mavo aan Zee. Avis: “De lijnen zijn kort en we creëren duidelijkheid.
We laten ouders zien dat wij leerlingen stimuleren en motiveren om zelf verantwoordelijkheid te nemen.” En die aanpak werkt, zo blijkt onder meer uit de populariteit van de flex-uren. “Soms moeten leerlingen zelfs uit school gezet worden! De uren nodigen kennelijk uit tot ‘lekker kletsen’en ‘lekker blijven hangen’. En dat is goed. Want dat maakt school tot een plek waar je je gehoord en gewaardeerd voelt.”

“Wil je zelf ervaren wat voor school we zijn? Stap dan vooral een keertje de school binnen. Het is een gevoel dat je zelf moet ontdekken. Als een soort warme stroopwafel die je naar binnen schuift”, lacht Avis.

Volg Scholen aan Zee op social media

X